fredag 26. juni 2009

Været...

Jeg er egentlig prinsippielt i mot å skrive og prate for mye om været. Det er egentlig et så utrolig kjedelig tema, og ikke minst så er det et tema man ikke kan gjøre noe med, åkke som...

Og egentlig; det er ikke været jeg skal skrive om her heller, men om alt som blir snakket og skrevet om ang været. Eller rettere sagt; alle KLAGENE på været.

Jeg tror vel neppe det finnes noe annettema som det blir klaget så mye over. Man klager liksom uansett vær, spesielt sommer og vinter.

Ta vinteren først...

Snør det, så klager man på det. Er det opphold og kaldt, så klager man på det. Kommer det milde dager, så er jaggu meg det også galt, for mildværet hører da ikke vinteren til.

For ikke å snakke om alt det gale vinterværene fører med seg... Snø er lik måking, og det er pyton. Og så klager man på at veiene er dårlig brøytet, så det er vanskelig å komme frem både til bens og til hjuls.

Er det mildvær, så blir det glatt, og da er det i hvetfall håpløst... glatt å gå, glatt å kjøre, og i det hele tatt.

Nei; gi oss SOMMER, for da blir alt så bra!!

Tror vi...men nei da...heller ikke sommerværet skaper fornøyde mennesker.

Er det grått og kjørlig, så lengter vi etter sola og varmen. Og regner det på toppen av det hele, så freser vi over det også. Vi drukner jo...

Så kommer sola tittende frem, og da må da vel alle være fornøyde vel?

Tro om igjen...

De som tidligere har klagd over kjørlig og vått vær, og mast etter sol og varme, får da noe nytt å syte over, for nå er det nemlig FOR VARMT...

Man offer og akker seg over varmen, og alt er plutselig så pyton. Svette og solbrendthet, og jeg vet ikke hva...

Og er det passende temperatur, så blåser det for mye.

Man blir liksom aldri helt fornøyd, uansett vær.

Selv klager jeg ikke mye på været. Klart jeg kan bli møkklei regn og surt uke etter uke, og da kan jeg klage min nød, men da klager jeg slettes ikke når sola omsider titter frem.

Og likedan i andre enden; etter uker med sol og varme, så ser man at verden tross alt trenger litt veske, og da tar jeg i mot regnet med åpne armer. Problemet her i landsdelen er bare at når regnet først kommer, så kommer det i ukesvis...

Huff, der klagde jeg vist....

For to år siden så var vi to uker i Danmark, og det var to uker i øsende pøsende regnvær. Drømmeferie? Nei, langt i fra, for man ønsker seg jo bra vær når man er på ferie. Men alikevel så ser jeg tilbake på en innholdsrik og flott ferie, og hadde ikke nølt med å ta turen dit igjen.

Været er som det er, og tiden blir som man gjør det til. Verre er det jo ikke...

Et ordtak som mange bruker, men som ingen legger vekt på: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.

Det burde egentlig hete: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige meninger om været.

Ha en feiende flott sommer; uansett vær!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar